הוצאת תעודת זכאות מחיר למשתכן – איך מוציאים?

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

תעודת זכאות למחיר למשתכן – בשנים האחרונות, תכנית "מחיר למשתכן" הפכה להיות פופולרית ביותר.

צעירים ישראלים, שבעבר לא היו יכולים לדמיין שירכשו נכס בגיל צעיר, יודעים היום שבזכות מחיר למשתכן הסיכוי שלהם לעשות זאת במחיר סביר – עולה.

במתכונת שונה התוכנית הזו יושמה כבר לפני 20 שנה, אלא שהיא הושתקה עם הזמן, וכעת חזרה לפעילות גבוהה ביותר בעקבות דחיפתו של שר האוצר לשעבר משה כחלון.

כיום התוכנית מסייעת לצעירים לרכוש דירה וכך מקדמת את המטרה הגדולה יותר של הממשלה – לבלום את העלייה המתמשכת במחירי הדירות, ואף לתרום לכך שהמחירים ירדו.

השאיפה המקורית של הממשלה היתה להגיע ל – 250 אלף יחידות דיור שימכרו במסגרת התוכנית.

האם הם יצליחו בכך? ימים יגידו.

בינתיים נותר לנו לבדוק – מי יכול להירשם למחיר למשתכן, איך עושים את זה, כמה זה עולה, וכמובן – האם זה משתלם. 

מי זכאי להירשם להגרלות של מחיר למשתכן?

מכיוון שהתוכנית נועדה לסייע לאוכלוסיות שבאמת זקוקות לסיוע ברכישת דירות, מחיר למשתכן מאפשרת הרשמה רק למי שעונה למספר קריטריונים – קודם כל התנאי הבסיסי הוא להיות אזרחי ישראל, שאין להם ברשותם דירה, וגם לא היתה כזו ב – 6 השנים שקדמו לבקשה. מעבר לכך יש מספר אפשרויות לכניסה לפרויקט:

  • זוגות מאורסים שאמורים להירשם לנישואין עד 3 חודשים לאחר הגשת בקשת הזכאות
  • זוגות נשואים או ידועים בציבור
  • חד הוריים עם ילד אחד לפחות מתחת לגיל 21 שמתגורר עם ההורה באופן קבוע ונמצא בחזקתו
  • הורים גרושים מתחת לגיל 35 שילדיהם לא בחזקתם
  • רווקים או רווקות מעל גיל 35 (כולל גרושים או אלמנים)
  • זוגות מהמגזר הערבי שמאורסים באופן רשמי
  • נכים יחידים בני 21 ומעלה (לפי התנאים הקבועים)

בגדול – זהו. אם אתם עומדים באחד מהתנאים הללו – אתם זכאים להירשם למחיר למשתכן ולהתחיל להיכנס להגרלות על דירות שאתם מעוניינים לרכוש.

 

איך זה עובד?

למעשה מחיר למשתכן זו תכנית שעובדת בצורה די פשוטה: המדינה משקיעה סכום גדול שנועד לסבסד הנחה במחיר של הקרקע ולממן הטבות שונות שניתנות לקבלנים. בממוצע – כל הטבה כזו מסתכמת בסכום של כ – 120 אלף שקלים בממוצע לכל דירה. הקבלן שנבחר מחויב להעביר את ההנחה הזו לרוכשים של הדירות.

בצורה כזו הקבלן מרוויח כמובן כי הוא מקבל רוכשים רבים שמתחייבים לו מראש שירכשו דרכו דירות, וכך הסיכון היזמי נעלם לקבלנים. לאור זאת ההנחה שיקבלו הרוכשים אפילו גדלה יותר ומגיעה במקרים מסוימים לסכומים של 400-500 אלף שקלים – מכיוון שהפחתת הסיכון לקבלן מתבטאת בהנחה נוספת.

הקבלים מסגרת הפרויקטים של מחיר למשתכן מתחייבים במכרז על הקרקע למחיר דירה סופי (לפי מחיר לכל מ"ר) ולא יכולים לחזור בהם או לחרוג מהמחיר הזה בשלבים מאוחרים יותר. בנוסף, ההנחה המשמעותית שרואים בפרקטיקה לא אמורה להיות על חשבון סטנדרט הבנייה, כי המדינה מספקת את הקרקע לקבלן בכפוף למפרט המחייב שקבוע על ידי המדינה.

 

באיזה אזורים בארץ ניתן לרכוש דירות במסגרת מחיר למשתכן?

המדינה קובעת אזורים בהם ימכרו פרויקטים של מחיר למשתכן. יש פרויקטים באזורים רבים ושונים בארץ. חלק ניכר מהפרויקטים הם באזורי פריפריה – הן בדרום (כמו באר שבע, אשקלון, שדרות, נתיבות, דימונה, אופקים ועוד) והן בצפון (נהריה, חצור הגלילית, אופקים, קריית מוצקין, עכו, עפולה ועוד). בנוסף לכך ישנם גם לא מעט פרויקטים בערים גדולות, באיזור המרכז וירושלים (חיפה, מודיעין, לוד, בית שמש, ראש העין, קריית אונו, ראשון לציון, רמת גן, נתניה) ועוד ועוד.

 

מתי נערכים המכרזים?

במקביל לשלב מכירת הקרקעות לקבלנים, יש מכרזים לזכאים הרשומים באתר מחיר למשתכן. בדרך כלל משלב ההתמודדות על הדירה ועד השלב בו ממש נכנסים לדירה – עוברים כ – 3-4 שנים.

 

האם כל מי שזכאי באמת יכול לרכוש דירה?

אז כמובן שכאשר מדובר בשוק הדיור – הביקוש תמיד יעלה על ההיצע, והדבר נכון גם לגבי תכנית מחיר למשתכן. למרות זאת, משרד השיכון השקיע המון כדי שיהיו כמה שיותר קרקעות שימכרו. מכיוון שעדיין יש יותר רוכשים פוטנציאלים מדירות למכירה, מה שעושים זה – הגרלות.

כדי למנוע מצב בו אנשים רק קונים ומוכרים דירות במסגרת התוכנית, המדינה קבעה שמי שזכאי לרכוש דירה במסגרת מחיר למשתכן, יהיה חייב להחזיק בה לפחות 5 שנים מיום הרכישה. אין חובה עליו לגור בה – הוא יכול להשכיר אותה אם ירצה, אבל לא למכור אותה לפני שיעברו 5 שנים.

 

ומה עם שוק הדיור?

כפי שציינו אחת המטרות המרכזיות של תוכנית מחיר למשתכן, היא להוביל לבלימה של עליית מחירי הדירות, ואפילו להוריד אותם.

אם משרדי הממשלה יעמדו ביעד שלהם ואכן יגיעו ל – 200 אלף יחידות דיור שימכרו במסגרת הפרויקטים, וההנחה תמשיך לעמוד על כ – 20%-25%, אזי יש סיבה לצפות שזה ישפיע על מחירי הדירות באותם אזורים בהם נמכרות דירות במסגרת מחיר למשתכן.

עם זאת, היות ובאזור המרכז אין כמעט פרויקטים של התוכנית, ככל הנראה קשה להאמין שתהיה השפעה על המחירים הגבוהים שם בשוק הנדל"ן.

נכון להיום, עושה רושם שהמרוויחים הגדולים מהפרויקטים של מחיר למשתכן אלו החברות שקיבלו מהמדינה היתר לתת אישור זכאות לזכאים (כמו חברת עמידר וחברת מילגם).

כל חברה מקבלת 240 ₪ בעבור כל אישור זכאות שהיא מפיקה, והיות ומדובר על מאות אלפי אישורים, הם אמורים להגיע להכנסה של מעל 120 מיליון ₪ בתוך 3 שנים.

 

 אז איך בפועל מגישים בקשת זכאות?

משרד הבינוי והשיכון פתח בשנת 2016 אתר ייעודי בו אפשר להגיש בקשה לזכאות באופן מקוון ופשוט. עדיין כל מי שמעדיף יכול לבחור באפשרות של פניה ישירה לחברות המשכנות – אפשר בקלות יחסית לקבוע תור בסניף של החברה המסוימת על מנת להוציא אישור זכאות.

המסמכים הנדרשים להוצאת הזכאות הם תעודת זהות – מקור + צילום, כתובת דואר אלקטרוני, ואישורים רלוונטיים שמעידים על המצב המשפחתי – תעודת נישואין/ תעודת גירושין/ תעודת פטירה במקרה של אלמן או אלמנה. ידועים בציבור יתבקשו להצהיר על כך שהם ידועים בציבור ולחתום על המסמך מול עורך דין, אלא אם כן הם מחזיקים תעודת זוגיות שמנפיקה עמותת משפחה חדשה – ואז הם יתבקשו להציג אותה.

אישור זכאות תקף לשנה מיום ההוצאה שלו.

מומלץ לוודא באתר האינטרנט של מחיר למשתכן לאחר הוצאת הזכאות כי כל הפרטים שלכם מופיעים בצורה נכונה. כדי להתחבר לאתר מקבלים סיסמה, ולאחר מכן ניתן לגלוש בו באופן חופשי ולהירשם להגרלות הפתוחות. באופן כללי, האתר די ברור ופשוט למשתמשים בו. בכל פרסום מועד הרשמה לפרויקטים – יש אפשרות להירשם במשך 28 ימים מרגע פתיחת ההרשמה לפרויקט.

אמנם מדובר במעט בירוקרטיה, שלא תמיד נחמד להתעסק בה, אך ביחס למה שזה יכול לחסוך בסופו של התהליך – זה לגמרי משתלם, שכן ההנחות על הדירות משתלמות מאד.

סדר ההגרלות נקבע לפי הגודל של היישובים – בסדר יורד – כלומר מהיישוב בו יש הכי הרבה תושבים ועד הישוב בו יש הכי מעט תושבים (על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה). ישנם ישובים בהם יש יותר מפרויקט אחד – ושם סדר ההגרלות יהיה פשוט לפי המספר הסידורי של ההגרלה. כל ההגרלות נעשות באופן ממוחשב בלי התערבות אנושית, עם ניהול ופיקוח של רואי חשבון מוסמכים. הזוכים בהגרלות מקבלים הודעה לדואר האלקטרוני, וכך גם אלו שלא זכו בהגרלה אליה נרשמו. את התוצאות המלאות ניתן לראות בכל עת באתר ההרשמה להגרלות ליד השם של הפרויקט המסוים.

לאחר הזכייה ההליך יכול להימשך עוד זמן – צריך להמתין שהיזם של הפרויקט יצור קשר עם הזוכים, מה שעלול לקחת גם מספר חודשים. בחירת הדירה אמורה לקרות כחודש אחרי קבלת היתר הבניה מהועדה המקומית. על מנת להגביר את השקיפות של התהליך – הזוכים יכולים לעקוב אחרי קצב ההתקדמות של הפרויקט שלהם באתר.

 

תעודת זכאות מחיר למשתכן – כמה זה עולה?

על מנת לקבל תעודת זכאות למחיר למשתכן ולהיות חופשיים להירשם להגרלות – יש לשלם עמלת רישום בסך של 187 שקלים. מדובר בסכום סמלי לעומת ההנחה האפשרית במקרה של רכישת דירה בהנחה המשמעותית שמציעים הפרויקטים בתוכנית.

צרפתי קישור לאתר של המדינה לצורך הוצאת התעודה.

בהצלחה בדרך לדירה.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות דומות שאולי יעניינו אותך

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>>