תוכנית מחיר למשתכן: מהי ולמה היא לא תצליח?

לקבלת הצעת מחיר השאירו את פרטיכם.

"מחיר למשתכן לא תצליח בעיר, בין היתר מכיוון שמחירי הדירות בעיר נמוכים ממילא". כך התבטא מר שוקי אוחנה, ראש העיר צפת בוועידה הלאומית להתחדשות עירונית בתחילת מאי 2019. 

אופיר שמואל, ממלא מקום ראש עיריית קריית שמונה הוסיף ואמר: "משרד השיכון שילם 2 מיליון שקל לחיזוק מבנה בן 12 יחידות דיור, בפני רעידת אדמה.

ביצענו את החיזוק הזה. לא היו בו ממ"דים, או מרפסות או מעלית, שהיו הופכים את הבניין הזה לטוב יותר ולממוגן יותר. וגם לא הוקמו בו דירות חדשות, שהיו מביאות לבניין הזה אוכלוסיה חדשה". 

 

לא מבטיחים את הצפון

מרגע יציאתה של תוכנית מחיר למשתכן אל הפועל, היא גרמה ללא מעט הרמות גבה ביחס לסטנדרט הבנייה ותנאי העמידה בתוכנית.

למרות שבפועל המהלך גרם לקיבוע מחירי הקרקעות וצמצום עלויות הדיור, כעת טוענים בערי הפריפריה כי הבנייה תביא לנטישה של השכונות הוותיקות משום שהמדינה לא מספקת מענה עבורן מבחינת ההתחדשות העירונית.

"לצערי העיר הוזנחה ועכשיו אנחנו מתעוררים. צפת לא נמצאת בתכנונים וללא מעורבות ממשלתית בכדאיות להתחדשות עירונית לא יהיה ניתן להרים את זה". אומר ראש עיריית צפת.

הציפייה של ערי הפריפריה בצפון היא שמחיר למשתכן לא יצליח אצלן, מכיוון שמחירי הדירות ממילא נמוכים ואין בכך למעשה כל בשורה חדשה בגזרת ההנחות על שוק הדיור לרוכשים. על פי גישתם, הדרך היחידה לקדם את העיר היא להקים דירות גדולות ולהחיל סיוע ממשלתי נרחב, כפי שמתרחש בערי הדרום שזכו לכך.

ייתכן שהפיתרון על פי גישה זו, הוא יוזמות עירוניות שבהן יוקמו שכונות חדשות לאנשי צבא, רופאים וכד'.

בנוסף, יש להביא בחשבון גם את עלויות המיגון על דירות בקווי העימות, מה שלא בהכרח נכנס לתוכנית הכלכלית של תחום ההתחדשות העירונית.

"משרד השיכון מממן חיזוקי מבנים אך ללא ממד"ים, פיקוד העורף משקיע 80 אלף שקל לדירה למיגון אך ללא חיזוק כלל המבנים" כך על פי ממלא מקום ראש עירית קריית שמונה.

 

השכונות החדשות והישנות יישארו במחיר דומה

משרד השיכון משקיע כספים רבים במיגון הדירות החדשות בפני רעידות אדמה והוספת ממ"דים, מרפסות ומעליות. השקעה זו שאיננה מתקיימת בשיכונים וותיקים, יוצרת לא רק מצב של אי שוויון, אלא נטישה המונית של שכונות אלה, במקום להזרים אליהן תנועת תושבים חדשה.

בינתיים התריעו עיריית צפת וקריית שמונה על הזנחת הערים שלהן והודיעו כי יימנעו משיתוף פעולה עם הממשלה, אם זו תבחר לשווק דירות במחיר למשתכן.

ערי הצפון באזור אצבע הגליל יודעות לא מעט כישלונות בשיווק קרקעות בשנים האחרונות.

מדובר בהזנחה "מתגלגלת" של שנים רבות, שחוסמת את הפוטנציאל העירוני ומתבטאת כעת באי רצון לשתף פעולה עם התוכנית.

הערים בצפון מנועות מכניסה לפרויקטים של התחדשות ולמרות שבימים אלה משווקת שכונת מגורים חדשה בקריית שמונה בת 5,100 יחידות דיור חדשות, היא לא תוכל להציע הנחות נוצצות לרוכשים חדשים.

 

מהי תוכנית מחיר למשתכן?

תוכנית מחיר למשתכן יצאה לדרך בתאריך 29.4.15 והניחה את עקרונות השיווק החדשים לקרקעות המדינה המיועדות למגורים, שיספקו דיור מוזל לרוכשי דירה ראשונה.

המכרזים הראשונים התבצעו בערים עפולה ולוד, תוך תהיית הממשלה לגבי הצלחת הפרויקט. במרץ 2016 פורסמו תוצאות ההגרלה הראשונה בעפולה, על 232 דירות חדשות.

התוכנית נועדה להוזיל אלפי דירות ולהעמיד אותן במחירים אטרקטיביים, גם בקרב תושבי ערי המרכז.

המומנטום נפגע כאשר החלה נהירה המונית להרשמות כנגד סיכויי זכייה מוקטנים ואמון הציבור החל להתרסק.

במבט לאחור, התוכנית אכן הצליחה מעבר למה ששיערה המדינה. באופן בלתי מפתיע, גם שוק הדיור עצמו הובא לעצירה בשלהי 2017 ועד לסוף פברואר 2018, כבר נרשמה צניחה של 2.5% במדד מחירי הדירות כפי שפורסם בלמ"ס.

ההגרלות יצאו בכל פעם בסמוך להוצאת היתרי הבנייה, מה שעיכב באופן גורף את ההמתנה הארוכה שממנה סבלו ועדיין סובלים זוכים רבים.

עד כה נרכשו קרקעות לבניית קרוב ל-90 אלף דירות חדשות, כאשר 70 אלף מתוכן מוגרלות לזכאים.

חלק הארי של העלויות נובע מאבדן הכנסות הקרקע – הפער המוערך שבין תעריף המכירה של הקרקע מטעם המדינה ובין המחיר שהיה ניתן לקבוע לכל המרבה במחיר, מה שהתרחש בפועל עד יציאת התוכנית.

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות נוספות בנושא

נשמח לעמוד לשרותכם בכל נושא

השאירו את פרטיכם
ונציגנו יחזרו אליכם בהקדם

כתבות דומות שאולי יעניינו אותך

הזינו את מספר הטלפון ושלחו לנו הודעה לוואטסאפ >>>